Lima juta berisiko hidap diabetes

PUTRAJAYA 24 April – Lima juta rakyat Malaysia berisiko menghidap pradiabetes dan diabetes di mana 76 peratus daripada jumlah itu dikatakan tidak melakukan saringan kesihatan awal atau mendapatkan rawatan.

Timbalan Menteri Kesihatan,  Lukanisman Awang Sauni berkata, kebanyakan mereka juga tidak sedar berdepan diabetes sekiranya tidak menjalani pemeriksaan sehinggalah mereka dikesan menghidap penyakit itu.

Katanya, Kementerian Kesihatan (KKM) mengadakan pelbagai program kesedaran seperti membabitkan golongan B40 yang disaran memanfaatkan saringan kesihatan percuma menerusi program Skim Peduli Kesihatan untuk Kumpulan B40 (PeKa B40).

KKM turut mengadakan Program Saringan Kesihatan Nasional melalui Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) bagi memudahkan rakyat membuat pemeriksaan kesihatan.

“Selain itu, KKM turut mengadakan kempen ‘Saring, Sahkan, Runding dan Ubah’ yang diadakan secara kerjasama dengan badan bukan kerajaan (NGO)bagi mendidik dan menggalakkan orang ramai membuat pemeriksaan kesihatan,” katanya pada Majlis Perasmian Program Memerangi Pradiabetes di sini hari ini.

Yang turut hadir, Presiden Persatuan Endokrin dan Metabolik Malaysia (MEMS), Dr Nurain Mohd Noor.

Pradiabetes adalah satu keadaan di mana gula dalam darah seseorang melebihi tahap normal tetapi tidak cukup tinggi untuk dilabelkan sebagai diabetes dan ia adalah peringkat awal bagi pesakit yang memungkinkan mereka mendapat penyakit diabetes.

Lukanisman berkata, kerajaan membelanjakan RM4 bilion bagi kos rawatan penyakit diabetes merangkumi hampir 50 peratus jumlah perbelanjaan pengurusan tahunan KKM.

Katanya, KKM akan terus berusaha untuk mengurangkan penyakit ini dengan mengadakan saringan dan khidmat nasihat bagi mengubah gaya hidup rakyat.

“Pada tahun ini KKM juga akan memberi fokus untuk mengadakan pelbagai aktiviti gaya hidup seperti menganjurkan Bulan Malaysia Sihat pada September ini termasuk memperluaskannya kepada semua kementerian,” katanya.

Nnnn

Related posts

Leave a Comment